FIAT!

„A nagy népek nem a kultúrnépek. (...) A nép értékét nem lehet attól függővé tenni, hogy létét milyen eszközökkel könnyítette és szépítette meg. A nép rangja egzisztenciájának megszentelt voltán múlik."
(Hamvas Béla)

„El sueño de la razón produce monstruos."
(Francesco de Goya)

„Follow the White Rabbit!"
(Lewis Carroll)

„(...) a magasművészeti formákat mindig az alacsony, triviális, lesüllyedt second hand-formák frissítik fel; mindig szükségük van a populáris, a pop art verziókra. Máskülönben nagyon gyorsan szétárad az akadémikus unalom és sterilitás."
(Hannes Böhringer)

Címkék/Tags

24 órás képregényrajzolás (1) a.e.bizottság (1) albert uderzo (1) alejandro jodorowsky (1) alfa béta díj (1) angoulême (2) antoine de saint exupéry (1) a kis herceg (1) bardon barnabás (1) bartók 32 galéria (3) batman (1) bayer antal (1) bodóczky istván (1) bulvár (2) caravaggio (1) christianna brand (1) conan (1) cserkuti dávid (3) csiszér zsuzsi (1) david bowie (1) david lynch (1) dc comics (1) derek jarman (1) divinus (1) duna tv (1) dus polett (1) dv8 (2) ellenfény (1) el kazovszkij (5) fehér lászló (1) felugossy lászló (2) festészet (4) figuraterv (3) frank miller (1) frenák pál (1) futaki attila (2) gaál józsef (3) gabriel delmas (2) gáspár tamás (2) geekz blog (2) graphit (4) hamvas béla (1) haránt artúr (1) illusztráció (3) interjú (4) joann sfar (1) kálovics dalma (2) karinthy szalon (1) kecskés péter (3) képregény (22) képregényfesztivál (3) képzőművészet (9) kisképző (2) klaus nomi (1) kocsis eszter (1) közélet (1) krausz tivadar (1) kritika (4) kultúrház (1) lmbt fesztivál (4) louise funeral (2) magyar képregény akadémia (11) manga (2) manu larcenet (1) marvel comics (1) mások (2) max ernst (1) mélypont (3) mestyán ádám (1) mozgásszínház (1) múlt kor (2) orlando (3) oscar wilde (1) performance (4) pinkhell (9) ralf könig (2) rényi andrás (1) saban (2) scott mccloud (1) strange fish (1) subway (1) szabó jenő (5) szalóky károly (1) szent sebestyén (1) szivárvány köz (4) szotyory lászló (2) tánc (3) testteszttúrák (2) theatre mladinsko (1) tikos péter (1) tim burton (1) total eclipse (3) vad (1) vajda lajos (1) vak vetés (4) vertigo (1) virágok (1) vogel (4) watchmen (2) wiesław wałkuski (1) wilhelm von gloeden (1) yava (1) zap pinkhell (1) zene (2)

Kommentek/Comments

  • FIAT!: Jogos, bár mentségemre legyen mondva, hogy amikor a posztot írtam, a szerző megjelölése nélkül tal... (2012.03.24. 22:36) Klaus Nomi, a romantikus kiborg
  • megnevezhetetlen: A Za Bakdazt megemlíthetted volna, ha már a grafikáját kiraktad :) (2012.02.13. 02:41) Klaus Nomi, a romantikus kiborg
  • FIAT!: @-csacso-: Huhh... Igazán köszönöm ezt a kimerítő monitor-túrát! :) Most legalább okosabb lettem, ... (2010.04.26. 13:26) Géplovagtrendek
  • -csacso-: Monitor ügyileg (én már), árnyaltabban látom a képet. Sokat olvastam, néztem személyesen. Tájékozó... (2010.04.01. 13:55) Géplovagtrendek
  • FIAT!: @-csacso-: Köszi a hasznos észrevételeket, Csacso! :) Igen, Gyula úr és Mácsai úr is MKA-tag lett... (2010.03.29. 13:02) Géplovagtrendek
  • Utolsó 20

Kiállítok

2010.06.29. 10:54 | FIAT! | Szólj hozzá!

Meglepő – de legalábbis szokatlan –, hogy a kArton Galéria és a margitszigeti víztorony Kilátó Galériája is majdnem egy időben keresett meg azzal, hogy lenne-e kedvem szerepelni egy-egy munkámmal az éppen aktuális kiállításaikon. Ami ebben újszerű konstelláció, hogy míg az előbbi egy képregényes, addig az utóbbi egy képzőművészeti profilú tárlathoz kért anyagot.

A kArton Galéria a június 19-én és 20-án megrendezett Lyoni Képregényfesztiválon kapott rá lehetőséget, hogy a Raconte-moi la Terre (‘Meséld el nekem a Földet’) hangzatos címre hallgató könyvesboltban és kávézóban magyar képregényalkotókat is bemutathasson. Maga a kiállítás június 7. és 27. között volt megtekinthető, a megnyitó pedig június 11-én volt.

A galéria rajtam kívül (aki a balra látható – és a Pinkhell 6. számában publikált – Mélypont című stripjeimmel szerepeltem) még további négy magyar művész (Filó Vera, Felvidéki Miklós, Lanczinger Mátyás és Odegnál Róbert) munkáival igyekezett egyfajta keresztmetszetet, „pillanatnyi” áttekintést adni a hazai képregényes paletta igencsak eklektikus stílusirányzataiból.

06.JPG 08.JPG


Dombrádi Júlia, a projekt kurátora, az alábbi videóban utal is erre a sokféleségre, színességre, a teljesen különböző felfogások együttes jelenlétére – ami persze nem feltétlenül csak magyar specialitás, bár elképzelhető, hogy egyesek fejében a „távoli”, kis országok művészetéről olyan kép élhet, hogy azok valamiféle egységes jelleget kell, hogy mutassanak. 

A Raconte-moi la Terre kávézóban készült fotók egyikén maga a fesztivál elnöke, Alain Ravouna (balra), Dombrádi Júlia (középen) és a fesztivál főszervezője, Matthieu Diez (jobbra) is összeállt egy csoportkép erejéig:



Zalabai Csilla a Göncöl Alapítvány képviseletében keresett meg azzal, hogy az impozáns margitszigeti víztoronyban egy jubileumi kiállítássorozathoz toborozzon. A szervezet 1986-ban nyitotta meg első tárlatát, az akkor már sikeresen felújított és átalakított épületkomplexumban, így az idei év lesz a 25. kiállítási szezon, amit méltóképpen szeretnének megünnepelni.



Idézek a leveléből:
„A huszonötödik évforduló mindig nagyobb ünneplésre ad okot, egyben a végleges „felnőtté-válás” kora is, amely megkívánja a visszatekintést. Ebből az apropóból állt össze a 2010-es szezon kiállítás koncepciója. Egy négy részből álló kiállítás-sorozatot tervezek, amelyben az elmúlt sok-sok év mindegyike megjelenne a kiállítók által.

A kiállítás-sorozat címe Anagramma lesz, amely tükrözi a kiállítás koncepcióját. A kiállítás-sorozat a szójáték alapgondolatára épül, vagyis a korábbi kiállításokat alapul véve, egy-egy alkotót kiválasztva jönnek létre a teljesen új értelmű kiállítások. Ugyanakkor érvényesül benne az a kiállítás-sorozat megtervezésénél figyelembe vett alapelv is, hogy a teljes sorozat reprezentálja az elmúlt évek kiállításait, hogy minden terület, és minden kiállítási szezon, és a lehető legtöbb korábbi kiállítás egyenlő arányban és hangsúllyal kerüljön bemutatásra.



A bal oldali képen Szurcsik József és F. Farkas Tamás munkái,
míg a jobb oldalin az én Jubileum képem látható.


A négy kiállítás-rész az alábbi alcímeket kapta: Szinergia – Torzió – Mintaív – Nagyító. Ezek a kifejezések egyrészt szabad asszociációs lehetőséget adnak, másrészt köthetőek az egyes művészeti ágakhoz, valamint a víztoronyhoz, mint építészeti műtárgyhoz. Illetve a kiállítás-sorozat címében meghatározott szójátékot is folytatják, ugyanis a szavakból – a merev szabályokat félretéve – anagrammaként kirakható a „margitszigeti víztorony” kifejezés.”

A Szinergiára végül a 2004-ben festett és a Bartók 32 Galériában kiállított Jubileum II. (Hermész a kis Dionüszosszal) című képemet küldtem. Egyrészt azért, mert Csilla kérése is az volt, hogy inkább az olaj-vászon technikával készült képeket részesítsük előnyben – a korábbi munkáim többnyire vegyes alapanyagokból összeállított installációk voltak –, másrészt nem tudtam nem asszociálni a kiállítássorozat apropóján a címbeli azonosságra.

Mivel a képek mellett minden alkotó elhelyezhetett egy rövidke szöveget is, így végre bepötyögtem Rényi András megnyitószövegéből azt a részt, ami az akkori képeimre vonatkozott. Mielőtt azonban bemásolnám ide, felhívom a figyelmeteket arra, hogy a kiállítás még július 5-ig (minden nap 11.30-tól 19.00 óráig) megtekinthető – egy kellemes szombat délután például családi programnak sem utolsó elzarándokolni a toronyhoz.

„És végül itt van egy harmadik típusú fotóhasználat, tekintettel egy megint más szemre – Fehér Zoltáné. Az ő nyersanyagai – szemben Kazovszkijéval – maguk is fotótörténeti ikonok: az elmúlt századforduló híres-hírhedt aktfotósának, Wilhelm von Gloedennek (bal oldali kép) ama sokszor reprodukált remekművei, amelyeket vagy húsz éven át készített mezítelen serdülő fiúkról. A porosz származású báró, aki birtokai jövedelmének hála, életét az oly kedvelt Dél-ltáliában tölthette, homoszexuális hajlamainak engedvén, rajongva keresi és meg is találja a hihetetlen szegénységben élő szicíliai falu, Taormina parasztgyerekeinek társaságát. A faluközösség nagyvonalú mecénásaként jótékonykodik, s közben fotózni kezdi, homoerotikus vágyai esztétikai tárgyává teszi őket. így válik belőle lassan a kompromisszummentes önmegvalósítás programját hirdető radikális művész, aki a faragatlan, közönséges parasztfiúk tapintható közelségében végül is az egész európai humanista örökség csődjét tapasztalja meg. Modelljeit ókori romok tövébe, klasszikus antik szobrok pózába állítja, fuvolázó pásztorok békés idilljét játszatja el velük – mintha a lepusztult, kietlen szicíliai vidék maga volna a megtalált Árkádia, az elveszett aranykor visszatérése.

Fehér Zoltán parafrázisai máshová helyezik a hangsúlyt – arra az elszántságra, ahogy Gloeden elhárítja az esztétizálás lehetőségét és ehelyett ama bizonyos prezenciára, az expozíció őseseményére irányítja a figyelmet. Fehér nagyon is jól látja, hogy az ikonográfiái kellékeikbe bújtatott nyers, vad, szabálytalan szépségű fiúk mennyire sután néznek – vagyis, hogy milyen távol is vannak a klasszikus szépségkultusz teljesség-idoljai, a diszkoszvetők, Apollók és Tövishúzók az eleven, egyedi, akkor és ott-létezés irgalmatlan vonzásától: hogy egy piszkos köröm, egy csapzott hónalj punctuma milyen erővel képes porba dönteni a legnemesebb antik szoborgalériák örök szépségeszményeit, amelyek mind a távolság megbékítő fehérjébe szeretnének burkolózni. Fehér Zoltán médiális csavarral megfestett fotóin, megfejelve neoplaszticista hengermotívumokkal – ami csökkenti ugyan a prezencia gloedeni radikalizmusát, és nietzschei penetranciával terhelt jelenvalóságát, s közéjük a műtörténeti reflexió historizáló, ha tetszik, ironikus filterét helyezi – mégis ezt tekinti origónak, ehhez viszonyít.”

Rényi András esztéta

(Elhangzott 2004. január 13-án a TesTTeszTTúrák c. kiállítás megnyitóján, a Bartók 32 Galériában)

(A helyszíni fotókért köszönet Dombrádi Júliának és Zalabai Csillának.)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Címkék: interjú képregény képzőművészet festészet mélypont képregényfesztivál rényi andrás el kazovszkij wilhelm von gloeden testteszttúrák pinkhell bartók 32 galéria szabó jenő